28 december, 2011

NYÅRSPLANERING.

Planeringen inför det kommande nyåret är i full gång här hemma.
- Åh, kan vi inte bygga ett champagnetorn som på den här bilden? säger jag.
- Lite svårt med bara åtta champagneglas, svarar maken (realisten).
Men kanske att vi kan ge två glas till varje person? Då blir det ju ett torn. Det är ju ändå nyår, tycker jag. - Torn får det bli!


Mängder med tidningar och böcker för att hitta inspiration 
till meny samt dukning till årets nyårsmiddag.


Vi är fyra familjer som firar tillsammans och i år är det vår tur att stå som värdfamilj. Maten brukar vi laga tillsammans, så det blir inte så mycket förberedelser. Det gäller bara att komma på meny, göra inköp samt organisera matlagen. I år hämtar jag inspirationen från boken Systrarna Eisenmans mingelmat samt tidningarna Lantliv MAT & VIN och buffé.

Är lite sugen på att göra de här recepten från tidningen buffé; Kungskrabba och pilgrimsmusslor med fräsch salsa och rökig majjo (förrätt) samt Punchparfait med rårörda blåbär (efterrätt). Svårt det här med menyer när det finns så mycket gott att välja bland. ;)

Vad äter ni för gott på nyår? Några förslag?

5 kommentarer:

  1. Nä samma problem här;) Finns ju så mycket gott- gäller bara att välja...Buffes recept låter ju inte helt fel...Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Såg trevligt ut med ett champagnetorn :-) Lägger det tipset på minnet! Är själv i nyårsplaneringstaget och har ännu bara bestämt för- och efterrätt. Förrätten blir löjrom och gäddrom tillsammans med lite goda tillbehör och efterrätten blir en klassisk pannacotta. Varmrätten fnular jag vidare på :-)

    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  3. Så kul med nyårsplanering! Själv har jag inte ens börjat fundera över det ännu men så blir vi inte så många heller. Så mycket fint du gjort det senaste, det var ett tag sedan jag var här. Hoppas att du får en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Champagnetorn ett absolut måste!!! ....skrattar ..om inte annat så för att det är så vackert. ....kram

    SvaraRadera
  5. Men Gud så flott med champagnetorn!!! Klart att ni ska ha! Glöm inte att fota, nu när du har ett stativ och allt. Vi kommer ha skaldjursplateau till "varmrätt" snittar före och dessert blir surprise!
    Jag funderar på min uppgift, snittar och hade gärna haft din kokbok till hands. Ska googla lite i morgon när täckningen blir bättre och jag kommer hem till mina andra kokböcker.

    SvaraRadera