09 augusti, 2011

GOTT MED LAX.

Igår var jag på en sån där mysig tjejkväll, ni vet när tiden går alldeles för snabbt och man pratar om allt mellan himmel och jord. Och väldigt god mat bjöds det på, så otroligt god att jag måste dela med mig av receptet idag. Här kommer det, ett enkelt recept med varmrökt lax med sidfläsk, färskpotatis och ärtskott! Receptet är hämtat från senaste numret av Elle Mat & Vin.


God mat på fint fat. J hade fyndat, halva priset på Jade Jaggers stora fat på Indiska! Samma kollektion som jag köpte två stora koppar utav i våras.


VARMRÖKTLAX MED SIDFLÄSK; FÄRSKPOTATIS OCH ÄRTSKOTT

2 personer
Tis: 20 min

200 g färskpotatis (skrubbade och halverade)
1 msk oliv olja
2 tsk rödvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
1/2 rödlök (skivad)
1-2 msk vatten
salt och pappar
70 g sidfläsk
80g ärtskott
125 g varmrökt lax i bitar

Koka potatisen, låt rinna av. Blanda olja, vinäger, senap, lök och vatten. Salta och peppra. Stek sidfläsket tills fettet börjar smälta, lägg då i potatisen och stek några minuter tills potatisen är gyllene och fläsket knaprigt. Låt svalna en aning, lägg upp på stort fat tillsammans med ärtskott. Strö över fiskbitarna och ringla över dressingen.

7 kommentarer:

  1. Porslinet är underbart! Receptet måste jag prova....kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Men åhh, hela mitt inlägg försvann. Vo har fått problem med internet, finns det något jobbigare?

    Din laxrätt ser fantastisk ut! Konstigt att jag inte såg den i senaste numret. Din bild måste ha varit så mycket mer inspirerande.

    Till salladen serverade min goda vän, matproffset, på oxfile. Men det går så klart bra med vad som. Sås behövs inte, men gör gärna lite extra dressing så att det blir krämigt och mumsigt.

    Härligt att vara tillbaka från blogg-torken, du däremot har inte legat på latsidan med semester-slem. Härliga inlägg här. Vilka fina loopisfynd (avis).
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tok älskar LAX! Vilket underbart porslin och vilket färgglatt härligt kort! Vill äta upp både maten och porslinet, hihih..


    kram CC

    SvaraRadera
  4. Ser ju himla gott ut det där . Jag stod häromdagen och fingrade på just det fatet men tänkte till en sekund och hejdade mig . Jag har ju redan sjuttielva stycken hemma !

    Mysigt med tjejmiddag , behövs en kväll efter semestern att bara få prata av sig.

    Carina

    SvaraRadera
  5. Ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  6. Åh, det fatet har jag sneglat på flera tillfällen men låtit bli... platsbrist! ;)
    Det receptet får ni nog prova, det lät spännande!

    Jag får kika efter bilder på ditt kök då.. :) Mina luckor är Marbodal, koster varmgrå.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Åh, såna tjejkvällar är så härliga! Ger energi länge efteråt! Och maten ser ljuvligt god ut så jag förstår att kvällen var en hit. :-)

    SvaraRadera